Bu hafta başında Motorola 3,000 dolar etiketli yeni Ivory E18 telefonu serisini iptal etti. Sebebi ise telefonun telekom operatörlerinden yeterli ilgiyi görmeyişi. Motorola bu konuda bir yorum yapmaktan kaçındı.
Bu sonuç doğal görünsede aslında pek öyle de değil. Çünkü geçtiğimiz yıllarda lüks cep telefonu pazarı oldukça çekici bir iş haline gelmişti ve bütün dizayn evleri teknoloji sektörünün bu kısmından bir pay alabilmek için yarış etmişlerdi. Örneğin ünlü dizaynevi Prada, LG ile işbirliği yaparak iki LG Prada telefonu piyasaya sürmüştü. Geçtiğimiz Eylül'de ise Samsung üzerinde Emporio Armani imzasını taşıyan M75500 Night Effect telefonunu çıkarmıştı. Sonrasında Motorola paslanmaz çelik ve 62 karat safir kristal lensli 2,000 dolarlık Aura'yı piyasaya sürdü. Ve elbette en ucuz telefonu 6,000 dolar kadar olan Vertu'dan bahsetmeden de geçemeyiz.
Ekonomik kriz tüm bu planları bozdu. Sadece Amerika ve Avrupa'nın orta sınıfı değil Rusya'nın yeni milyarderleri de servetlerinin düşen petrol fiyatları ile birlikte küçülüverdiğini gördü. Bu senein ilk çeyreğinde Amerikan ekonomisindeki küçülme %5.5 olarak bildirildi. Bu sürede zengin rapstar 50 Cent bile borsada yüksek miktarlarda para kaybetti.
Bu da lüks telefon piyasası için sonun başlangıcı oldu. Telefonları 1,500 dolarlardan başlayan ünlü Bang & Olufsen zarar eden cep telefonu piyasasından çekilme kararı aldı. Lüks ürün kolunu durduran Motorola ise bu zincirin son halkası.
"Aşırı pahalı cafcaflı cep telefonları, fazla harcamanın hemşehrilerinize ben burdayım demek olduğu ülkelerde büyük pazar" diyen pazarlama uzmanı Avi Greengart "Artık herkes için farklı bir ekonomi geçerli" diyor.
Eski Nokia tasarım şefi ve şimdi Vertu'nun CEO'su Frank Nuovo'ya göre ise aşırı pahalı cep telefonu piyasasında yaşanan zorlukların en büyük sebebi bu telefonların asıl uzmanlık dalları kitle pazarlaması olan şirketler tarafından üretiliyor olmaları.
Nuovo "Ben bu işi cep telefonlarını elmas ve mücevherlere boğmak için başlatmadım. Konseptimiz iyi bir saat veya mükemmel bir araç ile aynı. Gerçek bir lüks ürün için 18 ay raf ömründen öteye başka şeylere bakmalısınız." diyor.
Nuovo'nun tanımına göre gerçek lüks 2,000 dolarlık ölümlü bir telefona uymuyor: Vertu'nun platin kaplı telefonlarının fiyatı 70,000 dolara kadar çıkabiliyor. Şirketin mücevher evi Boucheron ile işbirliği ile yalnızca tek olarak üretilen telefonlarının fiyatları ise bunun kat kat fazlası.
Ancak Nuovo'nun gözardı ettiği bir şey ise cep telefonlarının aslında özellikleri ile öne çıkan ürünler oluşu. Hızlı gelişen bir teknolojiye sahip olan cep telefonlarının fazla özellikli yeni bir modeli diğerini kısa sürede eskitebilir.
Greengart'a göre ise telefonlar temel fonsiyonun hep aynı kaldığı ancak tasarımın sürekli değiştiği çantalar gibi değil. Telefonların özellikleri ve fonksiyonları sürekli değişim içinde. Eskiden yalnızca konuşmak için kullanılan telefonları artık video ve müzik çalabilmekte, resim çekebilmekte, bilgisayarınızla iletişime geçip randevularınızı organize edebilmekte.
Bu soruna İngiliz Goldgenie firmasının çözümü ise biraz farklı. Goldgenie CEO'su Laban Roomes "Cep telefonları oldukça hızlı değişen bir pazar. Bununla başetmeniz çok zor. Her geçen gün yeni bir model ortaya çıkıyor. Bizim hedefimiz ise müşterilerimizi bundan mahrum bırakmamak. Müşteriyi herhangi bir marka ve modele mahkum etmek yerine sürekli değişen marka ve model seçenekleri sunuyoruz. Bizim konseptimizde müşteri beğendiği markayı ve modeli alıyor. Biz de onu müşterinin isteğine göre lüks bir tasarıma özgünleştirip uyarlıyoruz. Müşterilerimiz sıradan aliminyum, çelik veya plastik yerine altın kullanmak istiyorlarsa biz o telefonu altın kaplıyoruz. Gerektiğinde elmas ve kristallerle arzuya göre süslüyor ve müşteri için özgünleştiriyoruz. Çoğu zaman müşterilerimiz aldıkları herhangi bir ürünü sevdiklerine hediye etmek için veya kimliklerinin bir ifadesi olarak özelleştirmek istiyor. Hediye olan ürünlere isim veya özel bir mesaj yazdırmak isteyen müşterilerimiz de oluyor. Firma olarak biz istenirse telefonun üzerine müşterinin resmini bile işleyebiliyoruz" dedi.
Greengart'a göre ise telefonlar temel fonsiyonun hep aynı kaldığı ancak tasarımın sürekli değiştiği çantalar gibi değil. Telefonların özellikleri ve fonksiyonları sürekli değişim içinde. Eskiden yalnızca konuşmak için kullanılan telefonları artık video ve müzik çalabilmekte, resim çekebilmekte, bilgisayarınızla iletişime geçip randevularınızı organize edebilmekte.
Bu soruna İngiliz Goldgenie firmasının çözümü ise biraz farklı. Goldgenie CEO'su Laban Roomes "Cep telefonları oldukça hızlı değişen bir pazar. Bununla başetmeniz çok zor. Her geçen gün yeni bir model ortaya çıkıyor. Bizim hedefimiz ise müşterilerimizi bundan mahrum bırakmamak. Müşteriyi herhangi bir marka ve modele mahkum etmek yerine sürekli değişen marka ve model seçenekleri sunuyoruz. Bizim konseptimizde müşteri beğendiği markayı ve modeli alıyor. Biz de onu müşterinin isteğine göre lüks bir tasarıma özgünleştirip uyarlıyoruz. Müşterilerimiz sıradan aliminyum, çelik veya plastik yerine altın kullanmak istiyorlarsa biz o telefonu altın kaplıyoruz. Gerektiğinde elmas ve kristallerle arzuya göre süslüyor ve müşteri için özgünleştiriyoruz. Çoğu zaman müşterilerimiz aldıkları herhangi bir ürünü sevdiklerine hediye etmek için veya kimliklerinin bir ifadesi olarak özelleştirmek istiyor. Hediye olan ürünlere isim veya özel bir mesaj yazdırmak isteyen müşterilerimiz de oluyor. Firma olarak biz istenirse telefonun üzerine müşterinin resmini bile işleyebiliyoruz" dedi.
Roomes "Hitap ettiğimiz müşteri sınıfı için kalite, rahatlık, kullanım ve özgünlük ön planda. Bunları müşteriye verebiliyorsanız fiyat söz konusu değil. Beğendiği şey ne ise biz onu veriyoruz. Lüks demek pahalı demek değil istediği rahatlığa ve seçim özgürlüğüne kavuşmaktır. Elbetteki verilen emeğin, kalitenin, özgünlüğün de ayrı bir bedeli var ama fiyat odaklı lüks tanımı yapan şirketlerin şimdi olduğu gibi zorluklara düşmeleri pek de şaşırtıcı değil." dedi. Firma önümüzdeki günlerde Türkiye'ye de açılmayı planlıyor.
Bütün bunlara karşın Vertu şefi Nuovo şu an yaşanan zorlukların aşılacağından ümitli. İnsanlara mükemmel kalitede bir şey gösterirseniz onu takdir edecek bir grup her zaman olacaktır diyor. Vertu'da bunu kanıtlamak niyetinde. En son modeli Carbon Fibre Ascent Ti Ağustos ayında piyasaya sürülüyor. Telefon parlak karbon fiberinden yapılmış üzeri de mat titanyum. Fiyatı? Yalnızca 9,800 dolar.
Bütün bunlara karşın Vertu şefi Nuovo şu an yaşanan zorlukların aşılacağından ümitli. İnsanlara mükemmel kalitede bir şey gösterirseniz onu takdir edecek bir grup her zaman olacaktır diyor. Vertu'da bunu kanıtlamak niyetinde. En son modeli Carbon Fibre Ascent Ti Ağustos ayında piyasaya sürülüyor. Telefon parlak karbon fiberinden yapılmış üzeri de mat titanyum. Fiyatı? Yalnızca 9,800 dolar.
Şu Goldgenie ne kadar çok hizmet sunuyormuş ya, ben sadece altın kaplama işi yaptıklarını zannediyordum, isim yazma, resim işleme, bir sürü seçenek. Süper. Türkiyede çok tutacağı kesin.
YanıtlaSil